perjantai 16. heinäkuuta 2010

347. SIPOO

Asukkaita 15 tuhatta (11057 vuonna 1963), EU-kannatus 64,4 % (1994)

Miksi? Keskiaikainen harmaakivikirkko

Milloin? Tiistaina 14.6.1988. Tiistaina 31.8.1999. Perjantaina 1.10.2004.

Kesäkuussa kävelin Vantaalta Sipoon Nikkilään. Lähdin klo 10:15 bussilla 730 Helsingistä Havukoskelle. Reitti Hakkilan kautta, peltoja. Kävelin klo 11:05 Rekolantietä koilliseen ohi kirkon, sitten Laurintietä itään, Merjantietä koilliseen. Kävin katsomassa mattolaituria sillalta. Keravanjoen varsi. Sipoon Peltomyyrän omakotiyhdistyksen läpi.

Vantaan Nikinmäkeen klo 12:15. Sieltä 9 km Sipoon keskustaan Nikkilään. Autoja ajoi ohitseni puolen minuutin välein. Pyöräilijöitä myös. Parin kilometrin päästä alkoivat kilometripylväät: 5 km.. Yksi maitolaituri. Kasvihuoneet. Metsäharju. Valokuvaan. Tie kiertää U:n muodossa pellon. (Myöhempinä vuosina tie oikaistiin. Kun kävelin uudelleen, hämmästyin muutosta.)

Lepään välillä pysäkeillä. Takin olen sullonut reppuun, jossa sateenvarjokin. Aurinko paahtaa.

Vaihdan päätieltä oikealle, hiljaiselle, vanhalle Kuninkaantielle. 2 km. Uusgoottilaistyylinen punatiilikirkko näkyy, nolla kilometriä... Käyn kirkon pihassa. Jopa 8 kerroksen korkuinen, 1500 jumalanpalvelijaa mahtuu sisään.

Keskiaikainen harmaakivikirkko edempänä alhaalla idässä. Turisteja käy. "Abonnerad Sibbo Vargarna", linja-autollinen lapsiurheilijoita ajaa ohi.

Stora Byvägen on kylän pääväylä. Ensin kouluja, kouluja molemmin puolin, sitten kunnantaloa, kirjastoa ja työväenopistoa vasemmalla, oikealla K-Market, Varuboden ym. kauppoja. Tai ensin oli Kukkakauppa, Korsettiliike ym. pientä, vanhanaikaista, kaksikerroksisissa omakotitaloissa.

Nikkilässä kaikki tapahtuu kai ainoan raitin varrella. Sivuille poikkeaa kujia, kujia vain. Yksi iso tienristeys: Korso 12 km, Porvoo 24 km. Kävelen pohjoiseen yli junaradan (Kerava - Porvoo), käyn asemalla. Hevosia laitumella. Syvä jokilaakso, jonka pohjalla lirisee vain pieni oja (kuin Luxemburgissa). Kuljen polkua rantaniityllä.

Aikaa kuluu tunti, kahdesta kolmeen. Ostan kaupasta jäätelötuutin ja mehua, syön kävellessäni kirjaston ja urheilukentän ohi ja kirjaston edessä. Luen kirjastossa klo 15:30 - 16:00 kuvateosta maailman rautatieasemista, mukana Helsinkikin (onhan Eliel Saarisen luomus maailman hienoimpia). Sipoon kirjasto ei ollut tietokoneistunut vuonna 1988, vaan kortin numero kirjoitettiin käsin kuittiin! Kirjat luokiteltiin UDK-numeroiden sijasta kirjainkoodeilla.

Käyn niityilla ja linja-autoasemalla. Kello 16:55 ja 17:30 lähtisi busseja. Posti - 16:30, postitan laatikkoon kirjeen Pirkolle. Käyn vielä kirjaston lehtisalissa: Dagens Nyheter, German Tribune, Sipoon Sanomat (kerran viikossa). Kävelen keskiaikaiseen kirkkoon sisälle. Kivimukuloista lattia. Linnun höyheniä, ovi on apposellaan.

Lähden kirkosta klo 17:35 ja aloitan paluumatkan kävellen. Raskas taival takaisin Vantaalle, aurinko paahtaa. Kilometripylväät ovat kivat (9 minuuttia / km), mutta loppuvat 5 km:n jälkeen. Loppumatka tuskallisinta. Nikinmäki klo 18:50. Bussi 731 klo 19:12, tatuoitu kuski. Kotiin klo 20:30 jalat kipeinä, nenä ja oikea käsivarsi punaisina. Juon kylmää vettä kitalaen kipeäksi, sitten kurkkukipu. Täysipainoinen lomapäivä kuitenkin!

***

Elokuussa ajoin bussilla Porvoosta Sipooseen. Nordgrenin bussi saapui ja lähti klo 16:20 laiturista 1, asemarakennuksen edestä, päätepysäkkinään Nikkilä. 25 km, 22 markkaa. Laiturilla oli paljon tämän bussin odottajia, erityisesti koululaisia.

Nikkilä 16:50, kunnon linja-autoasema. Kävin pohjoisessa junaradalla, asema oli vasemmalla lännessä. Lisää kerrostaloja oli rakennettu, mutta puutalot pikkuliikkeineen olivat kuten v. 1988. Kirjasto oli avoinna klo 19:ään. Kävin ensin tyhjässä uudessa kirkossa kuvaamassa sisällä. Olin päivän ainoa kävijä, ainakin vieraskirjan mukaan. Vanhan kirkon kattoa tervattiin juuri. Siellä kävi turisteja yhtenään. Vanha kirkko oli avoinna klo 10 - 20. Opas pönkitti oven ja varoitti tervasta.

Klo 18:18 lähdin kävelemään kohti Korsoa. Kuninkaantietä ensin pari kilometriä. Odottamaani henkisesti raskasta U-mutkan kiertoa ei enää ollutkaan, tie oli oikaistu. Keravanjoen yli oli valtava silta yli alavan maan, samalla vanhan Lahdentien yli. Jäin bussin 735 pysäkille klo 20. Bussi ajoi klo 20:15-50 reittiä Nikinmäki - Hakkila - moottoritie - Helsingin rautatieasema.

***

Lokakuussa kävelin Pornaisista etelään Sipooseen, Nikkilään. Kunnanrajan jälkeen Sipoon puolella Borgby - Linnanpelto, kiintoisaa kylämiljöötä. Tienmutka. Työllistetyn näköinen mies vaihtoi juuri ruotsin- ja suomenkielisten katukilpien järjestystä! Olinkin ihmetellyt niiden vaihtelevuutta. "Sibbo Vargarna" oli varustanut laatikoihin pyöräilyvihkoja, joihin Bosse E. oli merkinnyt: "Pyöräilin 40 km". Minäkin laitoin kymmenien kilometrien maratonreittini "Kävellen!". Joku voitti palkintoja, mutten minä.

Kävelin Nikkilään, jossa olin klo 16:00-16:30 ja sieltä Nikinmäkeen klo 18:25, josta bussi 73M Korsoon, juna Tikkurilaan, bussi Myyrmäkeen. Päivän kokonaiskävely: Järvenpää - Pornainen 18 km, Pornainen - Nikkilä 16 km, Nikkilä - Nikinmäki 10 km, Konala - Myyrmäki 2x3=6 km, yhteensä 50 km.

***

Pääsiäisen autoretkellä Itä-Uudellamaalla, lumien sulamisen ja jokien tulvimisen aikaan, maanantaina 5.4.2010, tutustumiskohteena oli mm. Sipoon Nikkilän sairaalan komeisiin jugendrakennuksiin saneerattu asuinalue.

SIPOO 15 64,4 (r. Sibbo)
K: Sipoon vanha Pyhän Sigfridin keskiaik. harmaakivikirkko 1450
K: Holveissa ja seinissä primitiivista kalkkimaalauskoristelua
K: Kellotapuli, alaosa kivinen, yläosa puuta, nykyasu 1800-
K: Sipoon uusgoottilainen tiilikirkko 1885 Theodor Decker (1000 paikkaa)
K: Alttaritaulu 1892 A. Såltin
K: 38-äänikertaiset urut 1951, S. suurimpia, 2600 pilliä, 3 sormiota ja jalkio
K: Östersundomin kyläkappeli 1790
M: Kotiseutumuseo Sibbesgården, Gesterby
M: Sibbesborgin muinaislinna, Skräddarby, maavalleja, vallihautajäännös
R: Koivuniemi, Topeliuksen vanhuudenkoti, yksityisomistuksessa
T: Nikkilän asemanseudun taajama
V: Sipoonjoki, Suomenlahti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti