tiistai 7. maaliskuuta 2017

557. Wittenberg ja Potsdam junalla Berliinistä

1) WITTENBERG.
Junamatka sunnuntaina 20.11. Lutherstadt Wittenbergiin. Kävelimme Berliinissä 'City 54' -hotellistamme puoli tuntia Berliinin uudelle lasiseinäiselle päärautatieasemalle (Hauptbahnhof), noin kello 08:15-45, kahden kadun reittiä Chaussee - Invalidenstrasse. Jälkimmäisellä tehtiin putkitöitä, jolloin jalankulkureitti mutkitteli, ohi Naturkunde-museon.
Rautatieaseman kellot olivat näköjään pysähtyneet. Otimme esitteitä infopisteestä. Meillä oli jo valmiiksi eilen lauantaina automaatista ostettu junalippu, "Schönes Wochenende"-tarjous, hinta 39 euroa kahdelta, mikä kattoi menopaluut 2-5 ihmiselle.
RE5 -juna lähti klo 09:20 ja saapui perille noin 10:35. Matkan varrella näimme maaseutuakin, pieniä entisen DDR:n itäsaksalaisia kyliä, junan toisesta kerroksesta. Väljää oli junassa! Lipunmyyjiä tai tarkastajia ei näkynyt lainkaan. Maisema oli aika lailla suomalainen, sekametsää. Puola ja Tshekki ovat erilaisempia.
Wittenbergin kaupungin juna-asema oli idässä. Asematietä kaarrettiin myötäpäivään etelään, sitten Mittel-katua länteen. Ensimmäisenä nähtävyytenä tuli vastaan Lutherin tammi.
Ennen Raatihuoneen toria kuulimme suuresta Marienkirchestä jumalanpalveluksen ääniä. Menimme länsiovesta sisään. Kirkonpalvelijat ojensivat meille virsikirjat. Pyhät menot muistuttivat suomalaisia. Välillä noustiin ja sitten taas istuttiin, virsiä veisattiin. Kolehtia kerättiin. Matkatoverini kävi pienen epäröinnin jälkeen nauttimassa Herran ehtoollisen. Saapuessamme messu oli ollut arviolta puolivälissä, 40 viimeistä minuuttia jäljellä.
Kirkkotorilta lähti pieniä kujia Raatihuoneen torille, jonne oli pystytetty iso tivolin maailmanpyörä sekä joulua myyviä kojuja. Lännempänä sijaitsi Linnankirkko, jonka oveen tohtori Martin Luther (1483-1546) naulasi 95 teesiään uskonpuhdistuksesta 31.10.1517. Linnankirkkoon pääsimme käymään sisälle ja se osoittautui mielenkiintoisemmaksikin kuin äskeinen Mariankirkko!
Linnan jälkeen tutustuimme puistoon, jota kaarsimme myötäpäivään luoteen kautta. Idyllinen puisto suurine korkeuseroineen. Puissa oli kummallisia tuulenpesiä, ellei linnunpesiä. Köynnöskasveja kiemurteli puiden runkojen ympärillä. Näimme myös lintuparvia.
Vastaamme tuli pieni Wittenbergin eläintarha. Portilla maksuautomaatti pyysi 1 euron lantin. Asukkaina mm. papukaijoja, apinoita, lampaita. Vieraina joitakin lapsiperheitä. Kuljimme tarhan jälkeen vielä muita katuja edestakaisin. Schloss-kävelykatu. Pienet vesikanavat kahden kadun laidalla. Runsaat kaupat sijaitsivat vieri vieressä, mutta olivat sunnuntaina 20.11. kiinni.
Lutherin avustajan, professori Philipp Melanchthonin (1497-1560) talo oli remontissa. Lutherhalle oli kaupungin neljäs (!) Unescon maailmanperintökohde (muut olivat 2 kirkkoa ja Melanchtonin talo). Lutherhallessa oli luterilaisuuden museo entisessä luostarissa. Kaupungin uusi retkeilymaja sijaitsi aivan Linnankirkon vieressä. Turisti-info-toimistosta saimme esitteitä ja kuulimme miten pari muuta asiakasta tervehti: "Guten Tag! (sanoi nainen), "Gottgrüss! (sanoi mies). Jumalan terve?
Vielä teimme luontoretken etelään Elbe-joen rannalle ja sen ylittävää kaarisiltaa valokuvaamaan. Luonnonsuojelualue, niittyä, kinttupolkua (tai kaksi pyörien uraa). Rannalla hienoa hiekkaa. Kuljimme toista reittiä pois, ylös sillalle portaita kavuten ja asemalle idän kautta kiertäen. Paluujunamme Berliiniin lähti noin 15:20. Parin tunnin välein kulkivat RE-junat. Junamatka kesti 1 tunnin ja 15 minuuttia.
2) BERLIININ MUURI
maanantai-aamuna 21.11. klo 08:30 alkaen. Kävelimme Berliinin hotelliltamme ensin pohjoiseen, kanavalle asti, sitten itään seuraten DDR:n vankilanmuurin vanhaa reittiä. Erilaisia muurin näytteitä oli jäljellä siellä täällä, oli museoita ja muistomerkkejä. Death Zone. Liesenstrasse, Gartenstrasse. Pohjoisaseman pohjoispuolella oli luonnonpuisto muurin harjanteen päällä, koiranulkoiluttajia, junarata länsipuolella, käytöstä poistettu junasilta uuden vieressä. Bernauerstrasse.
Katselimme Prenzlauerbergin kortteleita, Itä-Berliinin köyhempiä kortteleita. Rykestrassen synagogaa etsimme. Kulttuuripanimo. Antikvariaatteja ja kitarakauppoja. Knaackstrassen 30 metriä korkea entinen Wasserturm. Entisöity Husemannstrasse.
Puolilta päivin kuljimme entisen DDR:n synkistämän Museosaaren ohi. Sitten Unter den Linden. Humboldtin yliopiston pihassa selailimme läpi käytettyjen kirjojen markkinat. Staatsbibliothek oli remontissa.
Jatkoin iltapäivällä yksin luonnonpuistoon, Tiergarteniin, sen pikkujoille tai ojille asti. Siellä olin kuin Suomessa, suomalaista sekametsää, hiljaista ja tiheää, yksinäisyyden rauha, harvoin näin muita kulkijoita. Palasin joenrantaa Bundeskanzleramtille. Yritin sen silloille joen molemmilta puolilta, mutta ei niille päässyt.
Risteilylaivoja kulki joella useita ohi. Lempinimen "Tiine osteri" saanut museo. Palasin hotellille Heidestrassea pitkin, pohjoiseen kulkevan kanavan länsipuolta eli kiersin hotellille pohjoisen kautta. Kanavarantaan oli rakennettu pyörätie kohti pohjoista.
3) CHECKPOINT CHARLIE
tiistai-aamuna 22.11. Ostimme ensin AB-vyöhykettä laajemman alueen päivälipun, ABC-vyöhykkeen Tageskarten, (6,80 euroa) joka yltäisi Potsdamiin asti. Ajoimme U6-metrolinjalla Schwartzkopfstrasselta hotellin ulko-oven edestä etelään. Charlien rajavalvontakopin kopion ikkunaa somisti jenkkisotilaan valokuvapää ja sen ulkopuolella oli neuvostoliittolaisen sotilaan valokuvahahmo.
4) JUUTALAISMUSEO
löytyi idempää. Yritimme löytää sisäänkäynnin uudisrakennukseen kaikilta sen eri puolilta, mutta löytyi vain pieni henkilökunnan ovi. Kiersimme pihapuistot ja korttelin ympäri. Sitten selvisi, että sisäänkäynti olikin vanhan rakennuksen sisäkautta. Tiukka poliisivartio: poliisikoppi, poliisiauto sekä erilliset kaksi passipoliisia museon eri kulmilla. Sitten LANDWEHR-KANAVALLE tulimme etelämpänä.
5) TEKNIIKAN MUSEO
oli lähikulmilla, ehdimme sinne Landwehr-kanavan etelänrantaa seurailemalla klo 10:ksi. Koululaisryhmiä jonotti juuri sisään, mutta lipunmyynti sujui jouhevasti. Maksoimme vaivaiset 3 euroa henkeä kohti. Hotellissa jaossa olleella tarjouskupongilla pääsi kaksi yhden hinnalla, 6 euroa puoliksi.
Portaita noustiin yläkerroksiin, näköalatasanne oli ulkona rautaritilälattioineen. Ylimpänä esiteltiin lentokoneita, mutta niiden sisälle tai ohjaamoon ei päästetty. Ilmapallon kori oli näytteillä. Alempana tarjolla laivoja, joista johonkin pääsi kävelemään ulkokannelle ja sisätiloihin. Kokoelmaan kuului valtavasti laivojen pienoismalleja. Tietokoneen historiaa esiteltiin laitteineen. Tiedekeskus toimi kokeineen. Museokaupassa ei ollut myynnissä mitään ihmeellistä, Suomen Vantaan Heurekassa on mielestäni parempi. Ehdimme käyttää museoon aikaa vain tunnin, klo 10-11.
Ajoimme U1-linjalla Warschauer-asemalle. Kohorata maanpinnan yläpuolella, hyvät näköalat. Rata kulki hyvin läheltä monia talojen ikkunoita. Spree-joen yli mentiin idässä, sen levetessä Osthaveniksi.
Palasimme kävellen sillalle katsomaan joen näköaloja. Sitten vaihdoimme asemalla alatasolle, ratapihan keskelle, josta pääsimme S7-linjalla Potsdamiin. Reitti kulki päärataa päärautatieaseman HBF:n kautta. lännessä Grünewaldin ja Wannseen ohi, jolloin vihreitä näkymiä. Berliini on Euroopan vihrein suurkaupunki.
6) POTSDAM
on itsenäinen Brandenburgin pääkaupunki, jossa 140'000 asukasta. Tiistaina 22.11. Potsdamin juna-asemalla oli meitä ja muita vastassa opastettujen turistiajelujen tarjoajia. Asemalla oli kauppakeskus. Jokipuistomaisema sekä suuren Nikolainkirkon kupoli. Kävelimme siltaa läheiselle keskustorille, jota ympäröivät rakennukset olivat remontissa. Raatihuone, museoita, ym.
Potsdamin torin laidalta löytyi kirjasto, jonne päästäkseen oli noustava portaita ylempään kerrokseen ja kierreltävä sokkeloisia käytäviä perätiloihin. Löysin sarjakuvahyllyn, jonka reunassa näkyi olevan Disneyn piirtäjämestarin Carl Barksin 'Mummo Ankka' albumina. Sijoitin viereen Suomesta tuomani Aku Ankan, etukansi ylöspäin. Japanilaisperäistä Manga-sarjakuvaa näkyi olevan pari hyllyllistä. Kirjaston jälkeen teimme pienen kierroksen eri reittiä Potsdamin keskustan ympäri takaisin juna-asemalle.
Kuntabongarin Berliini:
556. Air Berlin, lento Berliiniin
(557. Wittenberg ja Potsdam junalla)